Prošlo je više od 20 godina otkako je talentovani prevarant gospodin Tom Ripli poslednji put uhodio naše ekrane. Najpoznatiji modernoj publici kroz adaptaciju iz 1999. godine u režiji Entonija Mingele, u kojoj je glavnu ulogu igrao Met Dejmon, Riplija je poslednji put igrao Džon Malkovič u manje poznatom (ali zabavnom) filmu Ripley’s Game, što nam daje predstavu o različitim vrstama izvođača koji su hodali u Riplijevim ukradenim cipelama. Pre Malkoviča i Dejmona, francuski zavodnik Alen Delon je takođe imao svoju verziju. Ripli privlači elitne glumce, a u sjajnoj Netfliksovoj seriji Ripley Stivena Zajliana (koja je dostupna od 4. aprila), Endru Skot možda ih je sve nadmašio.

Riplijev DNK je razbacan po televizijskom pejzažu. Tragovi se mogu naći u Hanibalovim obilascima Italije i u seriji You, gde lukavi Džo Goldberg izvodi složena ubistva i metodički prikriva tragove, što lako može da se zameni sa Tomovim postupcima.

Netflix

Napisane i režirane od strane oskarovskog scenariste Stivena Zajliana, svih osam epizoda serije Ripley više ili manje verno prikazuju radnju originalnog romana Patriše Hajsmit The Talented Mr. Ripley iz 1955. godine. Tom Ripli je i dalje sitni prevarant iz Njujorka koji se snalazi u ranim šezdesetim godinama. Nakon što jedna od njegovih mnogobrojnih prevara krene naopako, vlasnik brodarske kompanije unajmljuje Toma da dovede kući njegovog nevaljalog sina, Dikija Grinlifa (Džoni Flin), koji slika u Atrani, u Italiji, sa devojkom Marž Šervud (Dakota Fening).

U Italiji, Diki i Marž oprezno dočekuju Toma što predstavljja početak neugodnog prijateljstva. Dok Tom postaje opsednut Dikijem i umoran od Marž, tiho se uvlači u Dikijev dom i stvara razdor u njihovom odnosu. Kada Diki jasno stavi do znanja da neće pobeći s Tomom, Tom ubija Dikija, preuzima njegov identitet i narednih nekoliko meseci živi na Dikijev račun u Rimu.

Iako malo previše star za ulogu (Ripli ima 23 godine u knjigama; glumac ima skoro 50), Skot izaziva tih, nenametljiv teror u ulozi Toma. Može se stopiti s masom ili biti najzanimljivija osoba u njoj. Sa američkim akcentom koji povremeno podseća na Marka Rafala, Skot se probija kroz neverovatne situacije u priči i radi sve za naklonost gledalaca, baš kao što to radi s ljudima oko sebe. Skot to uspešno prenosi na lik kroz pažljivo usavršavanje imitiranja Dikija, koristeći nijanse Flinove izvedbe i stvarajući suptilne razlike između dva lika.

Sporedna glumačka ekipa uzdiže Skotovu posvećenost. Kao siromašna Marž, beznadežna bivša devojka, Fening donosi verodostojnu naivnost koja se graniči s tupavošću. Njena nemoć i frustracija su razumljive dok Tom pravi ruglo od njenog života.

Netflix

Izuzimajući poslednju epizodu, koja se blago razlikuje od Hajsmetine knjige, Zajlian svaku njenu reč pretvara u pravo remek-delo. On daje delu teksturu kroz izvanrednu crno-belu fotografiju oskarovskog direktora fotografije Roberta Elsvita. Ovde nema dosadnih kadrova. Svaki kadar ima svoj smisao, sa jedinstvenim postavkama i kompozicijama. Bliski planovi kamena na rimskim i venecijanskim zgradama doprinose noar atmosferi, pretvarajući Italiju u zemlju nadzora i paranoje. Statue ili hodnici orijentišu gledaoca u brojnim lokacijama serije i naglašavaju težinu izvođenja ubistva u klaustrofobičnim gradovima prepunim uskih prolaza i strmih stepenica.

Zabava u vezi sa Riplijem uvek je u tome kako izmiče zakonu, a Zajlian to ne zaboravlja. Kao i kod mnogih Netfliksovih produkcija, trajanje epizoda serije Ripley varira. Prve četiri traju manje od 50 minuta, dok preostale prelaze sat vremena. Zajlian se trudi da opravda dodatno vreme istraživanjem Riplijevog ubilačkog procesa. U svetu bez računara, mobilnih telefona i selfija, Ripli lako putuje iz grada u grad, znajući da njegov lažni pasoš, registracija u hotelu i putnički čekovi neće biti otkriveni danima.

Kada Tom vežba svoj talenat za ubistvo, Zajlian beleži svaki trenutak zločina: sam čin, prikrivanje i naknadnu istragu. Serija posvećuje velike delove epizoda Ripliju dok menja vozove i falsifikuje pisma kako bi zbunio policiju. Šesta epizoda, ,,Neki težak instrument”, otvara se naizgled beskrajnim kadrom Ravinija koji prilazi telu jedne od Tomovih žrtava. To je izbor koji ističe koliko vremena se gubi na dolazak na mesto zločina. Skot je urnebesan kao preplavljeni i iscrpljeni Ripli koji se mora vratiti telu da bi se pozabavio nekim zanemarenim detaljem. Kao što je Hičkok bio sa filmom Stranci u vozu, Zajlian se savršeno uklapa uz Hajsmit. Fokusirajući se na ono što dolazi posle zločina, kao što je to učinio u svojoj prethodnoj seriji The Night Of, Zajlian pretvara proces u zabavu.

Trenutno je Ripley miniserija, pa nema trenutnih planova za adaptaciju još luđih i nasilnijih nastavaka Hajsmitine knjige. U međuvremenu, teško je zamisliti Riplija koji je više posvećen svojim likovima ili izvornom materijalu od onoga što je Zajlian ovde sastavio. Serija Ripley nam najvernije pokazuje ko je Tom Ripli a da ga ne upoznamo lično.


Dopao vam se tekst? Podelite ga sa prijateljima!

Velibor

0 Comments

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *